Tuesday, December 2, 2008

Jag kommer aldrig att få nog


"Perfekt att till exempel kissa på sig i till julen. Härligt "lite guldig" yta ger en lyxig känsla för pigg klimakteriekvinna. Fräckt mönster i fram kan också piffa upp när du ramlat och blivit liggande och hemtjänsten måste ta hand om ditt nerbajsade bäckenområde."

Rosalie måste för övrigt vara namnet på dockan, det står ju sådär varje gång. Sorgliga, sorgliga tanke. Jag har inte tyckt så här synd om en docka sedan sången om uppblåsbara Barbara släpptes på skiva.






Det här är en punchline så bra att den förtjänar att strykas under. Den överraskande vändningen där, att den är både ljuvlig att ha på och att TA på. Det får inte finnas något tvivel om det fyrverkiet av lingvistisk briljans når fram till läsaren. Ljuvlig också! Vad är det för en känsla? "Åh, men du, den här pyjamasen var minsann ljuvlig". Gärna ett utropstecken och en vågad linje till ordet "helsiden" också. Det materialet har faktiskt inte gjort sig förtjänt av sådan uppmärksamhet.






Det här är den roligaste meningen i svensk historia. Ibland kan det räcka med en väst. Om det finns någonting som någonsin har sagts någonstans i världen som jag är redo att till fullo ställa mig bakom, så är det att ibland kan det räcka med en väst. Det är sant i alla situationer och alla skeden i livet.

Det här är en mening jag kommer vända mig till i svåra tider, i framtiden när det är körigt på jobbet och jag inte har tid att förbereda mig så mycket som jag skulle önska, då ska jag påminna mig själv, "Livet behöver inte alltid vara "afrikansk sarong", ibland kan det räcka med bara en väst". Ett tag var jag orolig över vad jag ska köpa i julkapp till min flickvän. Inte längre. "En stor gest är inte alltid bäst, ibland kan det räcka med bara en... God jul önskar Jonas"






Tänk alla de här plaggen sittandes på en och samma "ledigt klädda" kvinna. Tänk att få se något sånt med egna ögon. Snoppen skulle ju knoppa av, röra sig bort till kvinnan, lägga sig till rätta i någon av morgonrockens fickor och bara ha det bra där för resten av sitt liv. Som när pensionärer flyttar ner Spanien för att, efter ett hårt liv, äntligen få koppla av och bara sola, bada, golfa, samt då och då bli "lite fnissiga" med väninnorna och nypa dansläraren Enzo i stjärten. Eller, för att välja en annan referens, som när solen lade sig ner och myste i den där korgen med garnnystan i den gamla vinjetten till väderleksrapporten.




Mest mönstret som är roligt här. Är inte den här med i Sagan om ringen?

8 comments:

Karin said...

Hahahahahahaaaaaaa........

Fast du måste göra om julklappsrimmet, man ska inte utelämna ett ord i rad två, man ska göra finurliga (underskattat ord) rim.

Ungefär så här:

Runt dig skockas pojkarna som en svärm
när du svassar runt i tröja utan ärm

Ja, du kan få det rimmet, det är viktigare att sprida god kultur än att upphovsmannen får ersättning till varje pris.

Kanalisera said...

Fantastiskt. När lågkonjunkturen kommer och tar mig ska jag söka jobb i den där butiken. Jag kan tänka mig att jobba gratis, förutsatt att jag får vara med på brainstormingmötena före omskyltning.

Brian Topp said...

jag tror jag älskar dej!

Anonymous said...

Hata-bloggen.blogspot.com är en rolig blog!

Grewdahl said...

Jag var hemma hos en kompis för ett tag sedan som bor precis i närheten av den där butiken och jag tänkte lite för mig själv när jag gick förbi den: "Var är Jonas? Står han här och lurpassar med sin kamera?"

BEATRICE WRÅHLE said...

men herregud man börjar ju undra var du bor någonstans? borlänge?

uppåt, framåt said...

Grewdahl: det tänker jag varje dag. Om jag ser dig stå och smygfota är du fast Jonas! Om inte du ser mig först, vill säga...

Bloggblad said...

Jag måste citera min guldgruva, Maria Montazami: Bättre mindre och bättre, än bättre och sämre!